Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 8 záznamů.  Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Vliv různých způsobů aplikace kompostu na mikrobiální aktivity a růst rostlin
Přibylová, Eva
Předložená diplomová práce s názvem Vliv různých způsobů aplikace kompostu na mikrobiální aktivity a růst rostlin se zabývá zkoumáním vlivu certifikovaného kompostu Černý drak na růst 12 modelových rostlin salátu. Úvodní část práce je zaměřena na základní poznatky o půdě a kompostu, kde je blíže popsána problematika aplikace kompostu a přítomnosti edafonu, který má nezastupitelnou funkci v půdním prostředí. Dále je zde zmíněn právní rámec z oblasti kompostování. Praktická část je orientována na porovnávání vývoje modelových rostlin zasazených do půdy chudé na živiny v kombinaci s certifikovaným kompostem Černý drak, který byl odebrán na kompostárně v Brně a vývojem rostlin zasazených pouze do půdy, která je chudá na obsah důležitých látek potřebných k růstu rostlin. U nádobových pokusů byl kompost aplikován na povrch půdy a do těla půdy. Cílem tohoto experimentu bylo objasnění a nalezení vhodného a výhodného způsobu aplikace kompostu při pěstování rostlin. Po uplynutí doby potřebné k růstu modelových rostlin byl laboratorně stanoven obsah vyplaveného nitrátového dusíku, amoniakálního dusíku a fosforu. Také bylo vyhodnoceno množství vypěstované nadzemní biomasy. Nicméně dávkování kompostu záleží na pěstované plodině, dané půdě a době aplikace.
Terénní cvičení se zaměřením na půdní biologii
Dufek, Dominik ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Tato práce didakticky zpracovává tři náměty terénních cvičení pro žáky základních škol a studenty nižších ročníků víceletých gymnázií. Dvě popisované lokality pro konání terénní výuky se nacházejí přímo na území hlavního města Prahy (Prokopské údolí, Meandry Botiče) a třetí lokalita leží 30 km jižně od Prahy (Medník). Všechna terénní cvičení jsou zaměřena na půdu, půdní biologii a ekologii těchto zvolených lokalit. Při práci v terénu studenti uplatňují činnostní výuku a výsledky úkolů zaznamenávají do pracovních listů. V první polovině práce v rámci literárního přehledu je popsána charakteristika zvolených lokalit, stručný popis půd a živé složky půd a vybrané metody studia půdních ekosystémů. Literární přehled uzavírá obecná charakteristika terénní výuky jako organizační formy vyučování, její cíle, metody a organizace. Vlastním výstupem celé práce je návrh tří terénních cvičení a metodický materiál pro učitele. Kapitola výsledky hodnotí všechny úlohy z pracovních listů a průběh dvou terénních cvičení, která autor ověřil ve školní praxi. Na konci práce v přílohách jsou umístěny pracovní listy pro studenty, jejich autorské řešení a dotazníky.
Vzájemné interakce požárů s formami nadložního humusu a edafonem
Martinovská, Aneta ; Frouz, Jan (vedoucí práce) ; Vindušková, Olga (oponent)
Cílem bakalářské práce je prozkoumat otázku, zda existuje nějaké spojení mezi rychlostí dekompozice opadu, odstraňování opadu z povrchu půdy bioturbací a četností a intenzitou požárů. Práce detailně popisuje mechanismus požárů, faktory ovlivňující frekvenci a intenzitu požárů a jejich ekologické dopady. Všímá si zejména role dostupnosti paliva pro průběh požáru. Popisuje závislost mezi kvalitou paliva, jeho množstvím a rychlostí jeho akumulace a četností a intenzitou požárů. Zejména si pak všímá hromadění paliva na povrchu půdy v podobě více či méně rozloženého opadu. Práce poukazuje na to, že množství tohoto paliva závisí na kvalitě opadu, jeho produkci, ale také na rychlosti, s jakou se opad (palivo) na povrchu půdy rozkládá, a jak rychle je případně zapravován do půdy bioturbací půdních organismů. Práce si dále všímá faktorů ovlivňujících intenzitu bioturbace a rychlost dekompozice a představuje faktory ovlivňující tvorbu forem nadložního humusu. Dále poukazuje na možnou závislost mezi těmito formami humusu a četností výskytu požárů. Zároveň uvádí, že i přes velmi intenzivní hledání v odborné literatuře takřka neexistují práce, jež by toto myšlenku explicitně testovaly, i když řada studií přináší pozorování, která nepřímo naznačují, že rychlejší odstraňování opadu z povrchu půdy snižuje riziko...
Srovnání vlivu biologických odpadů rozdílné kvality na biologickou aktivitu půdy
Klásková, Veronika
Tato diplomová práce rozebírá téma biologické aktivity půdy po přidání biologicky rozložitelných odpadů rozdílné kvality (sláma, tráva, kompost). Podstatou této práce byl nádobový experiment, s cílem zjistit vliv čerstvé organické hmoty a stabilizované organické hmoty na biologickou aktivitu půdy. Biologická aktivita půdy byla interpretována pomocí produkce půdních plynů, konkrétně CO2 a N2O, dále pomocí stanovení počtu mikroorganismů jednotlivých fyziologických skupin, stanovením činnosti celulolytických organismů a vyhodnocením růstu biomasy indikační rostliny. Bylo zjištěno, že u materiálu, který obsahuje hůře rozložitelné látky a široký poměr C/N (sláma) může dojít k depresi růstu pěstovaných rostlin oproti aplikaci stabilizované organické hmoty (kompost). Bude-li však mít aplikovaná čerstvá organická hmota příhodné složení a optimální poměr C/N můžeme ji do půdy zapravit i bez předchozí stabilizace například kompostováním a přesto může mít pozitivní dopad na zvýšení jak biologické aktivity půdní bioty, tak i zároveň pozitivně ovlivnit růst pěstovaných rostlin.
Terénní cvičení se zaměřením na půdní biologii
Dufek, Dominik ; Mourek, Jan (vedoucí práce) ; Blažová, Kateřina (oponent)
Tato práce didakticky zpracovává tři náměty terénních cvičení pro žáky základních škol a studenty nižších ročníků víceletých gymnázií. Dvě popisované lokality pro konání terénní výuky se nacházejí přímo na území hlavního města Prahy (Prokopské údolí, Meandry Botiče) a třetí lokalita leží 30 km jižně od Prahy (Medník). Všechna terénní cvičení jsou zaměřena na půdu, půdní biologii a ekologii těchto zvolených lokalit. Při práci v terénu studenti uplatňují činnostní výuku a výsledky úkolů zaznamenávají do pracovních listů. V první polovině práce v rámci literárního přehledu je popsána charakteristika zvolených lokalit, stručný popis půd a živé složky půd a vybrané metody studia půdních ekosystémů. Literární přehled uzavírá obecná charakteristika terénní výuky jako organizační formy vyučování, její cíle, metody a organizace. Vlastním výstupem celé práce je návrh tří terénních cvičení a metodický materiál pro učitele. Kapitola výsledky hodnotí všechny úlohy z pracovních listů a průběh dvou terénních cvičení, která autor ověřil ve školní praxi. Na konci práce v přílohách jsou umístěny pracovní listy pro studenty, jejich autorské řešení a dotazníky.
Vliv agrotechnických a výživářských opatření na biologickou aktivitu půdy
KINCL, Petr
Bakalářská práce je literární rešerší, zkoumající vliv agrotechnických a výživářských opatření na biologickou aktivitu půdy. Bakalářská práce je systematicky rozčleněna do několika kapitol. Na začátku práce jsou zahrnuté důležité termíny ohledně půdní organické hmoty a edafonu. Další část bakalářské práce se již zabývá studiem vlivu hnojení a vápnění na biologickou aktivitu půdy. Dále jsou zde uvedeny studie ohledně vlivu agrotechnických opatření a vliv aplikace pesticidů. V práci jsou také uvedeny metody zkoumající biologickou aktivitu půdy.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.